Snacka papper och perfektion med Palle!
Se till att du får rätt papper till rätt trycksak! Det finns många egenskaper hos tryckpapper:
l. Från papperet produceras pappersmönstret i papperstillverkningsprocessen. Det längsgående pappersmönstret är jämnt och tvärgående är inte slät. Vid tryckning och lastning av böcker och tidskrifter är det lämpligt att ha pappersmönstret parallellt med bokens ryggrad, så det bör beaktas när du öppnar papperet.
2. Papperets tjocklek, jämnhet och expansionshastighet tillhör papperets fysiska egenskaper. Desto jämnare papper, desto mer kan göra den fina återställningen prick. Om pappersexpansionshastigheten är stor kommer det att göra övertrycket felaktigt och orsaka ett fel.
3. Papperets mekaniska egenskaper inkluderar riva, vikmotstånd och styvhet, såsom samma papperstjocklek, ibland kommer tjockleken att vara annorlunda, i själva verket ger papperet med god styvhet människor en tjockare känsla;
4. Papperets vithet, opacitet och glansighet hör till papperets optiska egenskaper. Papperens vithet kommer att påverka färgbilden av utskrift, till exempel samma bild, och effekten kommer att vara ljus på något gulvitt papper; medan effekten blir mörk när den skrivs ut på något grönt vitt papper. Dessutom är papperet med dålig transparens en av orsakerna till penetrationen.
- Palle
Hur variabelt kan det bli Jimmy?
För bara några år sedan ville vi konsumenter inte att det var särkskilt trevligt att trycksaker personifierades. Att man kunde få hem reklam om t.ex. kexchoklad bara för att man brukade handla det i affären. Idag tycker de flesta att det är bra att man bara får det som faktiskt är relevant för mig. Varför ska jag få en massa reklam om sådant som inte intresserar mig? Varför ska jag ägna onödig tid till den typen av kommunikation?
När du riktar din kommunikation till din målgrupp, se till att göra den så relevant som det bara går. Med digitaltryckets alla fördelar kan du lätt testa dig fram i olika kanaler. Man behöver inte trycka en stor upplaga för att det ska bli effektivt och lönsamt. Ju mer du testar desto mer träffsäker blir du.
Variabeldata – varje trycksak kan innehåll olika data
På varje trycksak kan du enkelt ha olika information. Variabeldata kan t.ex. vara namn, adress eller varför inte riktade budskap eller passande bilder. Du kan också numrera trycksaker så som biljetter av något slag. Allt mer vanligt blir det nu även med streckkoder eller QR-koder. Allt som behövs är bara en excelfil med ett register. Vill du ha råd och tips? Hör av dig!.
-Jimmy