Patrick Holm

Snacka papper och perfektion med Palle!

Se till att du får rätt papper till rätt trycksak! Det finns många egenskaper hos tryckpapper:

l. Från papperet produceras pappersmönstret i papperstillverkningsprocessen. Det längsgående pappersmönstret är jämnt och tvärgående är inte slät. Vid tryckning och lastning av böcker och tidskrifter är det lämpligt att ha pappersmönstret parallellt med bokens ryggrad, så det bör beaktas när du öppnar papperet.

2. Papperets tjocklek, jämnhet och expansionshastighet tillhör papperets fysiska egenskaper. Desto jämnare papper, desto mer kan göra den fina återställningen prick. Om pappersexpansionshastigheten är stor kommer det att göra övertrycket felaktigt och orsaka ett fel.

3. Papperets mekaniska egenskaper inkluderar riva, vikmotstånd och styvhet, såsom samma papperstjocklek, ibland kommer tjockleken att vara annorlunda, i själva verket ger papperet med god styvhet människor en tjockare känsla;

4. Papperets vithet, opacitet och glansighet hör till papperets optiska egenskaper. Papperens vithet kommer att påverka färgbilden av utskrift, till exempel samma bild, och effekten kommer att vara ljus på något gulvitt papper; medan effekten blir mörk när den skrivs ut på något grönt vitt papper. Dessutom är papperet med dålig transparens en av orsakerna till penetrationen.

- Palle

Du är vad du gillar!
Vi ser till att det du gillar hänger ihop.

Färg och form är individuellt. Man gillar det man gillar. Vad vi däremot kan hjälpa dig med är att se till att det du gillar verkligen blir så perfekt som du vill ha det. Ibland kan vissa färger vara svåra att få till så att de hänger ihop när man lägger olika trycksaker eller tryckta saker i andra material framför sig. Då är det viktigt att känslan är rätt. Att allt hänger ihop.

Vi hjälper dig gärna!

 
 

CMYK, RGB eller Pantone?

Precis som människors förmåga att se färger skiljer sig åt, så gör den det för maskiner som framställer det vi exponeras för dagligen. De maskiner jag pratar om är kameror, surfplattor, smartphones, skrivare – för att inte tala om det som vi inom branschen kommer i kontakt med, nämligen tryckpressar, scannrar m.m.

Det här är viktigt för alla som använder grafik, logotyper och färger för att presentera sin egen unika identitet. Begrepp som Ferrari-röd och Facebook-blå hade inte betytt något annars.

Hur specificeras en färg som tas med en kamera? Och vad händer när den färgen tolkas av en dator? När en skrivare eller tryckpress framställer bilden från datorn – varför ser det ibland olika ut?

Det finns tre vanliga färgformat;

CMYK, även kallat fyrfärgstryck. CMYK står för de fyra tryckfärgerna Cyan, Magenta, Yellow (gul) och Key-color (svart).

RGB står för Röd, Grön och Blå. Det du ser på bildskärmen just nu.

PANTONE - Om an vill h samma resultat överallt

Jimmy Lundbeck

Hur variabelt kan det bli Jimmy?

För bara några år sedan ville vi konsumenter inte att det var särkskilt trevligt att trycksaker personifierades. Att man kunde få hem reklam om t.ex. kexchoklad bara för att man brukade handla det i affären.  Idag tycker de flesta att det är bra att man bara får det som faktiskt är relevant för mig. Varför ska jag få en massa reklam om sådant som inte intresserar mig? Varför ska jag ägna onödig tid till den typen av kommunikation?

När du riktar din kommunikation till din målgrupp, se till att göra den så relevant som det bara går. Med digitaltryckets alla fördelar kan du lätt testa dig fram i olika kanaler. Man behöver inte trycka en stor upplaga för att det ska bli effektivt och lönsamt. Ju mer du testar desto mer träffsäker blir du.  

Variabeldata – varje trycksak kan innehåll olika data

På varje trycksak kan du enkelt ha olika information. Variabeldata kan t.ex.  vara namn, adress eller varför inte riktade budskap eller passande bilder. Du kan också numrera trycksaker så som biljetter av något slag. Allt mer vanligt blir det nu även med streckkoder eller QR-koder. Allt som behövs är bara en excelfil med ett register. Vill du ha råd och tips? Hör av dig!.

-Jimmy